Osmanlı Toplumunda Aile Eleştiri Yazısı
Osmanlı Toplumunda Aile
İlber Ortaylı
İstanbul: Kronik Yayınları, Aralık 2020, 240 sayfa.
![]() |
2008'de İlber Ortaylı. |
İlber Ortaylı’nın kitaplarında genelde Türklerin tarihi
(Osmanlı) ile ilgilenmiştir. Ayrıca birçok arşivleri incelemesini de göz önünde
bulundurursak tarih bilgisinin ileri derece olduğunu söylemek mümkündür.
Kitap genel
olarak yedi ana bölümden ve sonuç kısmından oluşmaktadır. Ana bölümlerde kendi
içinde bölüme ayrılarak anlatım yapılmıştır. Ortaylı, sonuç bölümünde ise
tarihin Türkiye'deki aile yapısına nasıl yansıdığını kısa ve öz bir şekilde
anlatmıştır.
Kitaptaki
olumsuzluklar biri Arapça ve Osmanlıca kökenli kelimelerin sık sık
kullanılmasıdır. Özellikle kitabın ortalarına doğru tarihi terimler çokça kullanıldığı
için kitabı okumakta ve anlamakta zorlanılabilir. Ancak Ortaylı genel çerçevede
''aile'' kavramını güzel bir biçimde araştırmış, incelemiş ve okuyucuya
aktarmıştır.
Toplumu
meydana getiren en önemli etkenlerden biri ailedir. Osmanlı Devleti sınırları
içerisinde yaşayan çok uluslu yapıdan kaynaklı olarak aile toplumsal
çeşitlilikler gösterebilir. Ancak Osmanlı halkı bu toplumsal farklılıkları bir
miktar da olsa tolere etmiştir. Zaten aynı coğrafyada yaşayıp birbirlerine
saygı duymamak huzurlu bir şekilde yaşamı olanaksız kılar.
Sadece
Osmanlı'da (Müslümanlar) kadın ve erkeklerin ayrı yerde ibadet ettiklerini
düşünürken Hıristiyanlarda da (ortodoks, süryani...) bu durumun var olduğunu
belirtti. Bu durumun din kaynaklı değil de kültür, coğrafya kaynaklı olduğu
bilgisini bizlere sundu. (Sayfa, 151) Ayrıca Ortaylı şunu da söylemekte ''Bu
iki cinsiyetin diyalogu açısından bir şey ifade etmiyor, bu toplumda kadınla
erkeğin beraberliği yoktu ve halen de aksayan bir beraberlik var. Geçmişte bu
toplumda erkekler ve kadınlar ayrı eğleniyordu... (Sayfa, 150)''.
''Osmanlı toplumunda her din için belirli kıyafet
yasağı vardı. Bu bütün geleneksel toplumlarda vardı. Kıyafet yasağı bu
toplumlarda sırf kadını bağlayan bir baskı değildi. (Sayfa, 158)'' şeklinde
açıklamalar yaparak İlber Ortaylı, toplumun yanlış normlarını rasyonalist bir
biçimde karşılık vermektedir.
Ayrıca
okunmayan toplum tabularından biri olarak sadece başlık parasının İslam dininde
olduğudur. Ortaylı bu savı da ''Bu olay, ne sadece Türkiye'ye ne de diğer Arab
ve İslam ülkelerine mahsustur. Evlilikte bu tür para ödemeler veya taraflardan
birinin maddi istismarı bütün geleneksel - kırsal toplumlarda rastlanabilir.
(Sayfa, 90)'' cümleleri ile çürütmektedir.
Ortaylı’nın da dediği gibi ‘’ Aile toplumun
en muhafazakar, az değişen kurumlarından biridir. Aile universal (cihanşumul)
özellikleri olan bir kurumdur; ama yerel renkleri de bu özellikleri kadar
önemlidir. (Sayfa, 208)’’ Osmanlı (Türk) aile yapısı cumhuriyet rejimi, modernleşme,
Atatürk’ün ilke ve inkılapları ile derinden etkilenmiş ancak yerel, kültürel
özelliklerini hala yaşatmaktadır.
Tebrikler Efecim 💐
YanıtlaSilÇok teşekkürler. 😊
Sil